Beste houding in bed | Slaapergonomie uitgelegd

Beste houding in bed | Slaapergonomie uitgelegd

Wanneer u opzoek gaat naar een nieuw bed is het belangrijk dat u let op de beste houding in bed. Hier wordt bij het proefliggen extra rekening mee gehouden. Onze adviseur kijkt mee. En hierdoor bent u verzekerd van het beste bed voor u.

Als slaapexpert weten wij als geen ander hoe belangrijk de juiste ondersteuning is bij het slapen. We noemen de houding bij het slapen ook wel slaapergonomie. Maar wat is slaapergonomie eigenlijk, en hoe komt u er achter dan een matras écht bij u past.

'Ergonomie is het aanpassen van de omgeving aan de mens'

De beste houding in bed is ergonomisch.

Bij ergonomie kunt u denken aan allerlei hulpmiddelen om het functioneren gemakkelijker te maken en lichamelijke klachten te voorkomen. Denk aan een bureau dat op verschillende hoogtes is te verstellen of een rollator voor iemand die slecht ter been is. Ook werkschoenen met stalen neuzen voor een bouwvakker zijn voorbeelden van ergonomische hulpmiddelen.

Slaapergonomie is het aanpassen van de slaapomgeving aan de mens.

De speciale toepassing van ergonomie in de slaapkamer noemen we slaapergonomie. Dit is niet alleen de beste slaaphouding. Maar hierbij kunt u ook denken aan de temperatuur, aan licht en het geluid in de slaapkamer. Het bed, het matras, het dekbed en het kussen vallen ook onder slaapergonomie. U past immers de slaapomgeving aan naar de persoonlijke behoefte. En daar geven wij advies bij.


De beste houding in bed | De wervelkolom

Om te weten welke ondersteuning, en dus welke matras, u nodig heeft, gaan we de wervelkolom nader bekijken.

De wervelkolom wordt gedurende de dag veel belast en heeft daarom gedurende de nacht tijd nodig om te herstellen. Zo kan het lichaam de volgende dag weer uitgerust aan een nieuwe dag beginnen.

Een wervelkolom is niet recht, maar bevat verschillende krommingen. Van boven naar beneden komen we vanaf de zijkant gezien vier krommingen tegen. Ook wel te onthouden als een ‘dubbele S-vorm’.

De halskromming naar voren, vervolgens de borstkromming (torso) naar achteren, gevolgd door de lendekromming naar voren en de kromming van het heiligbeen naar achteren. Het juiste matras zorgt ervoor dat de wervelkolom zo goed mogelijk ondersteund wordt in de natuurlijke houding, zodat het lichaam voldoende de kans krijgt om te herstellen.

De ideale slaaphouding

De natuurlijke S-vorm van de ruggengraat komt het beste tot rust in een zijligging of rugligging. Door de stevigheid van de matras en de comfortlaag op de matras aan te passen aan de behoefte en vorm van úw lichaam komt de ideale slaaphouding tot stand. Wanneer u op uw buik slaapt is de houding nooit geheel ontspannen. Daarom raden we deze houding af.


Droomvlucht Slaapcomfort kijkt met u mee

Vindt uw beste houding in bed met het advies op afspraak bij Droomvlucht Slaapcomfort.

Samen met een adviseur loopt u door onze winkel om een bed uit te kiezen. U kijkt naar het plaatje, wij kijken naar u. Zo weet u zeker dat het bed perfect bij uw slaapkamer past, en zijn wij overtuigt dat wij de beste houding in bed kunnen vinden voor uw lichaam. Dat slaapt wel zo lekker!