Stijve rug na slapen | Tips tegen ochtendstijfheid | BeddenBlog

Stijve rug na slapen | Tips tegen ochtendstijfheid

Heeft u ook wel eens last van een stijve rug na slapen? Wordt u hierdoor minder uitgerust wakker of komt u met veel pijn uit uw bed? Dan heeft u last van, wat wij noemen, ochtendstijfheid of startstijfheid. Dit kan aan uw matras of bedbodem liggen, maar de belangrijkste vraag is: hoe komt u er vanaf.

Ochtendstijfheid komt voornamelijk voor bij ouderen of mensen met lichamelijke klachten of een chronische ziekte. Stroeve spieren of gewrichten maken alledaagse ochtendrituelen – zoals jezelf wassen of aankleden – aanzienlijk moeilijker.

Gelukkig bestaan er een aantal manieren om uw lichaam ‘s ochtends sneller soepeler te krijgen. Maar ook om een stijve rug na slapen te voorkomen.

Creëer een ideale slaapomgeving

Een passende slaapomgeving helpt bij het ontspannen. Niet alleen om in slaap te komen, maar ook om de spieren te laten herstellen van alle inspanning gedurende de dag. Ondersteuning van een matras of temperatuur van het dekbed kunnen hier bij helpen. Het is daarnaast ook belangrijk om de temperatuur van de slaapkamer in het oog te houden en de ruimte regelmatig door te luchten. Een goede slaapkamertemperatuur bedraagt maximum 20°C. Houdt dit in gedachten wanneer je de slaapkamer inricht, opruimt en schoon maakt.

Ook vochtregulatie speelt een belangrijke rol in de slaapkamer. Dat we transpireren in de nacht is alom bekend. Maar wist u dat vocht in de slaapkamer ook enkele negatieve gevolgen kan hebben op spieren, gewrichten en algehele gezondheid? Een vochtige slaapkamer heeft namelijk een enorme invloed op de maten waarin gewrichten en spieren kunnen herstellen en bijkomen. En hierdoor werkt het dus ook ochtendstijfheid in de hand! Houd daarbij altijd in de gaten dat op vochtige plekken ook een kans op schimmel kan ontstaan. Dit is slecht voor de luchtwegen én geeft een goede basis voor huisstofmijt en bedwantsen.


Verhelp een stijve rug na slapen; doe oefeningen

Naast een aangename kamertemperatuur en een goede verluchting, speelt ook uw ochtendritueel een belangrijke rol in de mate waarin u ochtendstijfheid ervaart of verhelpt.

Wanneer u wakker wordt, is het aan te raden het lichaam de tijd te geven mee te doen. Uw lichaam wilt immers rustig aan op te starten. Dit kan door middel van een aantal ontspannende oefeningen. Deze oefeningen kan u ook gewoon ‘s ochtends uitvoeren, wanneer u nog in uw bed ligt. Zo komt de rug op een verantwoorde manier in beweging, wat ongewenste pijntjes voorkomt. Denk aan de volgende oefeningen:

  • Trek één been op en strek het langzaam terug. Herhaal deze oefening een tiental keer voor elk been om uw heup- en kniegewricht te versoepelen.
  • Trek vervolgens uw knie op en trek het zo ver mogelijk naar u toe. Houd uw knie vast in uw knieholte of met uw handen om uw knie heen. Doe dit vijf keer links en vijf keer rechts om het heupgewricht los te werken.
  • Trek beide knieën op en beweeg ze samen eerst naar links en daarna naar rechts. Herhaal dit vijf keer om uw rug te doen ontspannen.
  • Ga rechtop zitten en buig een paar keer zo diep mogelijk voorover. Doe dit ook naar links en naar rechts. Deze oefening maakt zowel uw heup, als uw rug los.
  • Wanneer u deze oefeningen opneemt in uw dagritueel zult u merken dat niet alleen de ochtendstijfheid wordt tegen gegaan. Ook uw flexibiliteit en spieropbouw gestimuleerd.

Een stijve rug na slapen? Neem een warme douche

Zijn de ochtendoefeningen achter de rug? En heeft u nog steeds last van die stijve rug na slapen? Dan is het tijd voor een warme douche!

Een warme douche helpt u om uw lichaam geleidelijk aan op temperatuur te brengen en uw ochtendstijfheid weg te werken, zeker wanneer u dit ook nog eens combineert met een aantal draaibewegingen om uw polsen en enkels wakker te maken, en uw schouderbladen te ontspannen.

Zwaai bijvoorbeeld uw armen een aantal keren naar voren en naar achteren, en laat ze ook eens helemaal ronddraaien. Dit komt de schoudermobiliteit alleen maar ten goede!

Kies voor een matras op maat

Tot slot is er naast de hierboven genoemde oefeningen en handigheidjes ook nog het bed. Een gepersonaliseerd dekbed, maar zeker ook een matras op maat is onmisbaar om stijve rug na slapen te voorkomen.

Een matras hoort namelijk volledig aan te sluiten bij uw lichaamskenmerken en slaaphouding, waardoor u ‘s nachts van de juiste ondersteuning geniet en u ‘s ochtends zonder stijve gewrichten of spieren ontwaakt. weten welk matras voor u het beste is?

Kom langs in een van onze beddenwinkels en laat u voorlichten over de verschillende mogelijkheden, passend bij uw wensen. Zo slaapt u voortaan heerlijk, en wordt u ook heerlijk wakker.