Zomertijd klok verzetten | Tips om het uur tekort te compenseren

Zomertijd klok verzetten | We slapen korter vanavond

De zomertijd is hier. En zomertijd is klok verzetten. De klok gaat in het laatste weekend van Maart een uur vooruit.

Wat is zomertijd eigenlijk? En hoe voorkomen we dat we slecht slapen door een uurtje 'tekort'. Om dat te weten moeten we eerst terug naar het ontstaan van zomertijd. Dat we tijdens de zomertijd de klok verzetten is veelal al bekend. De tijd van het jaar waarop we dit doen zijn de zomermaanden. We zetten de klok vooruit. Dit wilt zeggen dat we de klok een uur laten voorlopen op de 'standaard tijd'. Deze standaard tijd noemen we ook wel wintertijd.

In de zomer komt de zon zo vroeg op dat het al licht is terwijl de meeste mensen nog slapen. Door de klok te verzetten lijkt de zon later op te komen en weer onder te gaan. Hierdoor is het 's morgens langer donker en blijft het 's avonds juist langer licht. De periode van daglicht komt zo beter overeen met de periode waarin de meeste mensen wakker zijn.

Ongeveer 70 landen verzetten twee keer per jaar de klok. In de Europese Unie loopt de zomertijd van de laatste zondag van maart tot de laatste zondag van oktober.

Zomertijd in tijd van nood.

De gedachte achter zomertijd is dat men zo zou kunnen bezuinigen op (elektrische) verlichting. Het energiebesparende effect van zomertijd is echter omstreden. Een heel actueel onderwerp dus!

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd de zomertijd door de Duitsers voor het eerst echt ingevoerd. De oorlog was duur en om kolen te besparen besloot Duitsland op 30 april om één uur voor middernacht de zomertijd in te voeren. Ook in de bezette delen van België en Frankrijk werd dit ingevoerd. Nederland volgde het voorbeeld een dag later.

Tijdens het interbellum was er geen zomer- of wintertijd. In de Tweede Wereldoorlog ging Nederland op bevel van de Duitsers van de Amsterdamse Tijd over op de Midden-Europese Tijd. De klok moest één uur en veertig minuten vooruit worden gezet zodat het in Nederland even laat zou zijn als in Duitsland. In 1946 werd de zomertijd weer afgeschaft.

Pas in 1977 werden zomer- en wintertijd echter alweer ingevoerd. Dit keer vanwege de oliecrisis. Door in de zomer langer gebruik te maken van het zonlicht, zou er energie bespaard worden. En dit zou ook nu weer een goede reden zijn voor het zomertijd klok verzetten.

 

Voorkom slaapproblemen, bereid je voor op de zomertijd

Een uur minder slaap is als kind niet zo erg, maar hoe ouder we worden hoe moeilijker het is om ons aan te passen naar de zomertijd.

Voorkom dat je slaapproblemen ontwikkeld door een verstoord ritme met deze handige tips:

Tip 1: Slaap voor

Door in de week naar zomertijd toe elke avond 10 minuten eerder naar bed te gaan went u geleidelijk aan een nieuwe bedtijd. De tijd waarop u opstaat zet u ook 10 minuten naar voren. Zo heeft u niet 60 minuten om te wennen aan de zomertijd, maar 10 minuten per dag.

Tip 2: Slaap donker

Door de slaapkamer goed donker te maken zorg je voor een natuurlijkere behoefte aan slaap. Je hersenen verwerken het donker als een signaal om te gaan slapen. Dus ook als het nog licht is ben je beter af met een donkere slaapkamer.

Tip 3: Zomertijd is tijd voor ontspanning

Heb je normaalgesproken een druk avondprogramma? Probeer dan juist deze week wat extra ontspanning in te plannen. Door jezelf alvast mentaal voor te bereiden op de slaap zorg je er voor dat het makkelijker wordt je ritme aan te passen. Een uurtje minder slaap is dan door de extra ontspanning gecompenseerd.

Heeft u een van deze tips gebruikt en was het een succes?
Laat het ons weten en maak kans op een heerlijk zomerdekbed van 100% Katoen.

Zomertijd? Bedtijd!

Geen last van Zomertijd maar toe aan een nieuw bed?

Kom dan eens langs in een van onze beddenwinkels in Zevenhuizen of Krimpen aan den IJssel. U bent van harte uitgenodigd om te oriënteren, u te laten adviseren en uzelf er van te overtuigen dat een goed bed wonderen verricht.

Slapeloosheid of slaapproblemen kunnen namelijk niet alleen met een goed bedritueel, maar ook met een goed passend bed worden tegen gegaan. Een uurtje meer of minder slaap maakt dan niet meer zo veel uit.

Tot ziens en slaap lekker!