Waarom slapen we | droomvlucht Slaapcomfort | Vakkundig advies

Waarom slapen we?

Advies van Droomvlucht Slaapcomfort

Waarom slapen we | Advies van Droomvlucht slaapcomfort

We slapen elke nacht. En sommige mensen zouden beweren dat er niets lekkerder is dan uitslapen. Maar waarom slapen we eigenlijk? En hoe belangrijk is het voor ons leven?

Anders dan dat men vroeger dacht is slapen geen moment van 'niet wakker zijn'. In tegendeel. Ons lichaam is tijdens onze slaap juist heel actief. En hier zit dan ook het geheim en het belang van slapen. Waar het lichaam tijdens de nachtrust de tijd neemt om bij te tanken, is het brein volop aan het werk. Gedurende de nacht doorlopen we verschillende slaapfases. Deze fases hebben elk een eigen functie en doel. Met uiteindelijk resultaat een fit lichaam en geest. Waarom slapen we niet vaker? En wat kunnen we doen om bijvoorbeeld slaaptekort tegen te gaan? We leggen u graag de gang van zaken uit. 

Waarom slapen we? Reden 1: Een fit lichaam

Een van de slaapfases die we net benoemde is de diepe slaap. en in deze fase houden we ons lichaam fit.

In deze eerste fase van de slaap, die vaak tijdens de eerste uren van de nacht optreedt, word in ons lichaam een groei hormoon vrijgemaakt. Dit hormoon zorgt voor een goed herstel van lichaam. Het beïnvloed met een mooi woord ons recuperatievermogen. Het recuperatievermogen is het vermogen of de individuele capaciteit om snel te herstellen na een zware inspanning. Ideaal na een lange dag werken of na een lichamelijke inspanning (sporten). Daarnaast zorgen andere stoffen die worden aangemaakt, op hun beurt dat we bestand blijven tegen allerlei infecties.

De vraag waarom we slapen blijkt dus een heel concreet antwoord te hebben. Slapen we gedurende een langere periode slecht of minder goed dan gaat dit ten koste van gezondheidsproblemen. Een hogere bloeddruk, hartaandoening en suikerziekte zijn veel voorkomende aandoeningen. Dit laatste wordt ook in de hand gespeeld door een toenemende drang naar calorierijk voedsel of "snacks" wanneer we onvoldoende slapen.

De wetenschap achter slaap

Waarom slapen we? Reden 2: Een fit brein

Slapen is niet alleen voor het lichaam, maar voor de geest. Een fit brein is ook waarom we slapen.

We kennen allemaal de uitdrukking: “Ik zal er een nachtje over slapen” wel. En daar zit meer waarheid in dan je op het eerste gezicht zou denken. In onze slaap verwerken wij alle informatie die we overdag opdoen. Tijdens onze slaap wordt de informatie die we tijdens de dag hebben opgenomen, gesorteerd en eventueel opgeslagen. Tijdens dit proces maken we abstracties en worden nieuwe verbanden gemaakt. Dit maakt dat we soms effectief wakker worden met een oplossing voor een probleem of een nieuwe idee.

"Ik zal er een nachtje over slapen"

Heel wat kunstenaars en wetenschappers krijgen hun bevindingen tijdens de slaap ‘gepresenteerd’. Waarom we slapen? Om nieuwe inzichten op te doen, daarom!

Leer beter slapen

Slapen doe je zelf

Wat we ook doen, slapen doen we zelf. We bepalen zelf waar, wanneer en hoe lang we slapen. Waarom slapen we vaak zo kort?

Het zou eigenlijk de normaalste zaak van de wereld moeten zijn. Een goede nachtrust. Maar we krijgen het toch steeds weer voor elkaar om een slaap tekort te creëren. Dit doen we om files te vermijden, om 'nog even de serie af te kijken', een spannend boek door te lezen etc. 

Tijdens het weekend verschuiven we ons slaapritme omdat we op zaterdag of zondag lekker willen uitslapen… Ook tijdens reizen, en we door verschillende tijdzones vliegen, trekken we graag een nachtje door. Zo sleutelen we zelf aan ons slaap-waakritme, en dat moeten we eigenlijk niet doen.. Maar zeg nu zelf, de scenario’s komen u ongetwijfeld bekend voor!

Beter slapen? Onze tips: 

Beter slapen kan al in een aantal eenvoudige stappen. Het hoeft niet heel moeilijk te zijn, maar uzelf er toe zetten is vaak de grootste uitdaging. Wij hebben voor u een aantal tips die u kunnen helpen regelmaat aan te brengen in uw slaap en daarmee uw slaap zouden kunnen verbeteren.

  • Houd een regelmatig slaap-waakritme aan, ook tijdens het weekend.
  • Ga pas naar bed als u zich slaperig voelt.
  • Nuttig na 16 uur geen cafeïnehoudende dranken meer
  • Vermijd alcohol en zware maaltijden na 19u
  • Slaap in een frisse kamer die geen licht en geluid binnenlaat
  • Gebruik de slaapkamer alleen voor romantiek en slaap; maak er geen werk- of ontspanningskamer van
  • Gun jezelf het comfort van een kwaliteitsvolle matras en dito hoofdkussen
  • Gebruik geen computer, tablet, smartphone en kijk geen televisie één uur voor je slapen gaat
  • Blijf nooit langer dan een half uur wakker liggen in bed, ga dan naar de woonkamer en lees er een tijdschrift tot je weer slaperig wordt
  • Bent u onrustig of gespannen voor het slapen gaan? Luister dan naar rustige muziek en lees een ontspannend boek of artikel, schrijf eventueel uw zorgen of plannen voor de volgende dag in een dagboek, of leer een aantal eenvoudige ademhalings- en spierontspanningsoefeningen en voer deze uit

Maak kennis met onze adviseurs

Wij adviseren u graag over het beste slaapcomfort voor u. Zo wordt het eenvoudiger voor u om uw slaap te verbeteren, en dat slaapt lekker.

Doe bijvoorbeeld een smart scan van Equilli en ontdek uw slaapprofiel. Een matras op maat kan dan worden samengesteld om perfect bij u aan te sluiten.